Hogyan kereshetsz több pénzt lemezlovasként és zenészként?
Sok kezdő DJ és zenész azt gondolja, hogy a zeneipar telítettsége miatt lemezlovasként nehéz megélni. Sokan pedig úgy vélik, hogy zenészként csak fellépésekkel lehet pénzt keresni, pedig ez koránt sincs így.

Egy zenei vagy DJ karrier számos lehetőséget kínálhat a bevételszerzésre, de ahhoz, hogy anyagilag is a legtöbbet hozhasd ki a pályafutásodból, nyitottnak, sokoldalúnak és kreatívnak kell lenned.
Sajnos sok tehetséges DJ, zenei producer és zenekar azért adja fel a szakmát és az álmait, mert anyagilag nem tud megélni belőle.
Gyakran előfordul, hogy a kezdeti lelkesedés és a szenvedély ellenére a pénzügyi stabilitás hiánya miatt más munkalehetőségek után néznek. Az alacsony fizetések, a bizonytalan fellépési lehetőségek és a versenyhelyzet mind hozzájárulnak ahhoz, hogy sokan kiégnek, és végül feladják a DJ vagy a zenei karrierjüket. Ez a kiégés engem is elért, hiszen közel 20 év zenei pályafutás után döntöttem úgy, hogy más területen folytatom tovább, amiről ebben a cikkben részletesen is olvashatsz.
Az anyagi biztonság elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez és a motiváció fenntartásához, ezért lényeges, hogy lemezlovasként valamennyire képben legyél a karriered üzleti részeivel is.
Ebben a cikkben olyan lehetőségeket mutatok be, amelyekkel pénzt kereshetsz a zeneiparban, legyél kezdő vagy akár már haladó szinten.
Remélem, találsz köztük olyat, ami inspirál, új lendületet ad, és amivel növelni tudod a bevételeidet DJ-ként vagy zenészként.
Vágjunk bele!

1. Fellépések és koncertek
DJ-ként az egyik legkézenfekvőbb bevételi forrás a fellépések vagy koncertek. Kezdetben kisebb klubokban, bárokban, privát bulikon vagy akár esküvőkön is felléphetsz. Idővel, ahogy a neved egyre ismertebbé válik, már nagyobb rendezvényekre és fesztiválokra is eljuthatsz.
Ha kezdő DJ vagy, érdemes arra törekedned, hogy minél több erős kapcsolatot alakíts ki a helyi klubokkal, bárokkal, rendezvényszervező csapatokkal és más lemezlovasokkal. Ahogy egyre több helyen fog feltűnni a neved, növekedni fog a hírneved, és így nagyobb eseményekre is meghívást kaphatsz.
Tippek, hogy több fellépésed legyen:
- Építs kapcsolatokat: Ismerj meg minél több embert az iparágban, hiszen a kapcsolatok sokat segíthetnek abban, hogy több fellépési lehetőséget kapj.
- Tárgyalj tudatosan: Legyenek világos elképzeléseid a fellépési díjadról, és tárgyalj erről nyitottan és magabiztosan.
- Használd a marketinget: Használd a közösségi médiát és egy saját weboldalt a fellépéseid promóciójához. Ehhez érdemes egységes arculattal és igényes DJ fotókkal rendelkezned, hiszen ezek mind építik az imidzsed és a lemezlovas márkádat.

2. Saját zenék kiadása
A saját zenék készítése és kiadása lehetőséget ad arra, hogy DJ-ként és zenei producerként is ismertté és népszerűvé válj. Legyél jelen olyan digitális zenei platformokon, mint például Soundcloud, Beatport, Spotify, Apple Music vagy Bandcamp, ahol terjesztheted a zenéidet. Ez egy hosszabb folyamatot vehet igénybe, hiszen nehéz kitűnni a zajban, de ha elkötelezetten, tudatosan és tervszerűen publikálod a dalaidat, idővel ez is elhozhatja számodra a sikert.
Tippek a saját zenék kiadásához:
- Promózd a zenéidet: Használd a közösségi médiát és a fizetett hirdetési lehetőségeket a zenéid népszerűsítésére, hiszen így több emberhez is eljuthatsz. Tartsd fenn az érdeklődést, ne hagyj túl hosszú szüneteket két megjelenés között.
- Keress kiadókat: Tárgyalj olyan kiadókkal, akik hozzád hasonló zenei stílust képviselnek. Érdemes minél ismertebb és nagyobb kiadókhoz bekerülnöd, hiszen ők felgyorsíthatják a haladásod, és idővel fellépéseket is biztosíthatnak számodra.
- Figyelj a szerződésekre: Ha leszerződsz egy kiadóval, mindenképpen olvasd át a szerződést, és igyekezz pénzügyileg is minél előnyösebb együttműködéseket kialakítani. Ne hagyd, hogy a kiadó az összes pénzt magának tegye el az eladott zenéid után, hiszen te is ugyanúgy jogosult vagy rá. Egyenjogú partnerek vagytok, hiszen te a zenéket készíted, ők pedig a terjesztését intézik.
- Figyelj a jogdíjakra: Nagyon ügyelj a jogdíjakra, hiszen ha nem teszed meg a zenéid bejelentését, azzal komoly bevételektől eshetsz el. Minden olyan dalodat, amit lejátszanak a zenei platformokon, a rádióban, a TV-ben és az egyéb médiacsatornákon, jogdíjat kötelesek fizetni neked. Magyarországon a jogdíjakkal kapcsolatos ügyeket az Artusjus intézi.
- Készíts vizuális tartalmat – Borítókép, teaser videók vagy vizuális mixek is segíthetnek az elérés növelésében.
3. Saját kiadó indítása
Ha van már némi tapasztalatod, elindíthatod saját kiadódat is, amelyen keresztül nemcsak a saját zenédet, hanem más DJ-k és producerek dalait is kiadhatod.
Egy saját zenei kiadó indítása kiváló módja lehet annak, hogy teljes kontrollt szerezz a zenéid megjelenése felett, és akár más előadók munkáját is támogasd. Ez egy összetettebb, hosszabb távú dolog, de ha jól csinálod, komoly szakmai elismerést és bevételt jelenthet számodra.
Használhatsz olyan platformokat, mint a Label Worx vagy a Ditto Music, amelyek segíthetnek a zenék terjesztésében, adminisztrációban, vagy akár a jogdíjak kezelésében is.
Tippek a saját kiadó indításához:
- Határozd meg a stílust és a küldetést: Legyen egyértelmű, hogy milyen zenei irányzatokat képvisel a kiadód, és mitől lesz egyedi.
- Kezdd a saját zenéiddel: Építs hitelességet a saját felvételeiddel, mielőtt más előadókkal szerződnél.
- Legyen profi a megjelenésed: Készíts logót, weboldalt, jó minőségű fotókat és vedd komolyan a márkaépítést, mert így könnyebben fognak bízni benned az előadók és a közönség is. A vizuális megjelenésben természetesen számíthatsz rám, csak írj ezzel kapcsolatban egy üzenetet.

4. Hangminta csomagok értékesítése
Ha a DJ-zés mellett zeneírással is foglalkozol, érdemes lehet saját hangminta csomagokat (sample packeket) készítened és értékesíteni. Ezeket eladhatod olyan weboldalakon mint például a Loopmasters, ami az egyik legismertebb hangminta értékesítő platform.
Egy jól összeállított sample pack passzív jövedelmet biztosíthat számodra, hiszen egyszer kell igényesen elkészítened, utána pedig újra és újra eladhatod, miközben te akár már a következő projekteden dolgozol.
Tippek a hangminta csomagok értékesítéséhez
- Törekedj a minőségre: Csak profi, jól szerkesztett mintákat adj el, hiszen a nagy verseny miatt csak az igényes munkával fogsz kitűnni.
- Ismerd a célközönséged: Lehetőleg specifikus hangminta csomagokat készíts (pl. techno, deep house, lo-fi stb).
- Kínálj fel exkluzív tartalmakat: Adj a hangminta csomaghoz bónusz mintákat vagy MIDI fájlokat, hogy ezzel is kitűnj a tömegből.
- Figyelj a kulcsszavakra: A platformokon használj releváns kulcsszavakat a jobb láthatóságért.
- Promózd a hangmintákat: Használd bátran a közösségi médiát a hangminta csomag népszerűsítésére.
- Alakíts ki partnerkapcsolatokat: Dolgozz együtt más producerekkel, hiszen együtt több embert érhettek el.

5. DJ streaming és online közvetítések
Manapság a DJ-k körében is egyre népszerűbbek az online közvetítések, amivel nemcsak a márkádat építheted, hanem egy új bevételi forrást is. Olyan platformokon, mint a Youtube vagy a Twitch rendszeresen akár élőben közvetítheted a DJ-szettjeidet, amivel idővel extra bevételt teremthetsz.
Példának nézd meg a Flavour Trip DJ párost, akik viszonylag rövid idő alatt óriási népszerűségre tettek szert a közösségi médiában. Azt érdemes tudnod róluk, hogy digitális nomádként utaznak a világban, és különböző helyszíneken rögzítenek jó minőségű, igényes DJ mixeket, amivel a közönség mellett a szakma figyelmét is sikerült magukra hívniuk.
Tippek a DJ streaminghez és online közvetítésekhez:
- Törekedj a rendszerességre: Tarts rendszeres közvetítéseket, amivel növelheted a nézők elkötelezettségét, így idővel egyre több néződ lehet.
- Minőségi tartalmat készíts: Elkezdheted kicsiben egy alap felszereléssel, de idővel törekedj arra, hogy a közvetítéseid a zene mellett vizuális szempontból is nagyon jó minőségűek legyenek.
- Lépj kapcsolatba a közönséggel: Igyekezz aktív lenni a közönségeddel való kommunikációban. Válaszolj a kérdéseikre és köszönj meg minden támogatást, amit kapsz tőlük.
6. Zárt csoportok és támogatási lehetőségek
Ha sikerült egy stabil rajongói bázist kiépítened, akkor kérhetsz havi támogatást a követőidtől olyan platformokon, mint például a Patreon vagy a Ko-fi. Cserébe exkluzív tartalmakat, mixeket, sample packeket vagy egyedi zenei anyagokat adhatsz nekik.
Ez azért jó dolog, mert így közvetlen kapcsolatot építhetsz ki a legelkötelezettebb rajongóiddal, miközben folyamatos és kiszámítható havi jövedelemhez juthatsz. Ráadásul úgy, hogy közben azzal foglalkozol, amit szeretsz, értéket adsz és egy inspiráló közösséget építesz magad köré.
Tippek a zárt csoportok és támogatási lehetőséghez
- Kommunikálj egyértelműen: Kommunikáld előre, hogy a támogatóid milyen tartalmat és milyen gyakorisággal fognak kapni.
- Ajánlj több lehetőséget: Hozz létre különböző támogatási szinteket különböző extrákkal vagy kedvezményekkel (pl. early access, exkluzív zenék, szavazások, ingyen jegyek a fellépéseidre stb).
- Légy közvetlen: Köszönj meg minden támogatást, és törekedj a közösségépítésre. Ne csak egy szimpla szolgáltatást nyújts.

7. Merchandise értékesítés
A saját merchandise termékek értékesítése is szintén egy jó bevételi forrásod lehet. Ilyenek lehetnek például pólók, sapkák, poszterek vagy egyéb termékek, amelyek kapcsolódnak a DJ karrieredhez vagy a márkádhoz.
Tippek a merchandise értékesítéshez
- Legyen egyedi és felismerhető a design: Lehetőleg olyan grafikákat és feliratokat készíts, amelyek megfelelően tükrözik a stílusodat és a személyiségedet. Így a merch nem csak termék, hanem egy közösségépítő eszkösz lehet, amivel a DJ márkád népszerűségét is növelheted.
- Szervezd ki a gyártást: Használj saját webáruházat a termékek értékesítésére, amit összekapcsolhatsz olyan print on demand gyártó cégekkel, mint a Printful vagy a Printify. Ez úgy működik, hogy a közönséged rendelést ad le a weboldaladon, a print on demand cég pedig legyártja, és kiszállítja a terméket. Ezzel rengeteg időt és energiát spórolhatsz meg. Ha ebben segítségre lenne szükséged, keress bátran, hiszen a fotózás mellett weboldalakat is készítek zenészek számára.
- Vond be a közönséged: Kérdezd meg a rajongóidat, hogy milyen termékeket látnának szívesen, és vond be őket a tervezésbe is. Ezzel növelheted az elköteleződésüket és a vásárlási kedvüket.
- Használd ki a marketing lehetőségeket: A termékeidet promótálhatod a közösségi médiában, vagy akár a fellépéseiden is.

8. Szponzorációk és partnerségek
A szponzorációk és partnerségek szintén jól jövedelmezőek lehetnek. Számos márka és cég keres DJ-ket, akik népszerűsíthetik a termékeiket vagy szolgáltatásaikat. Gondolj például Hot Since 82-re, aki a Miller sörmárka nagykövete lett, vagy Androra, aki korábban már több márkával is partnerkapcsolatba lépett.
Tippek a szponzorációkhoz és partnerségekhez
- Építsd tudatosan a kapcsolataidat: Lépj kapcsolatba potenciális szponzorokkal, és mutasd be nekik, hogyan tudsz értéket nyújtani számukra, hogyan tudod népszerűsíteni a márkájukat, terméküket.
- Törekedj a win-win szituációra: Tárgyalj velük egyenrangú partnerként, és győződj meg arról, hogy mindkét fél számára előnyös a megállapodás.
- Légy hű önmagadhoz: Lehetőleg olyan szponzorációkat alakíts ki, amelyek olyan ügyeket képviselnek, amelyek számodra is fontosak. Így nemcsak anyagi támogatást kaphatsz, hanem hitelesen képviselheted az értékrendedet is, amivel a közönséged is azonosulhat, és így mélyebb kapcsolat alakulhat ki köztetek.
9. Online DJ kurzusok és workshopok
Ha már elegendő tapasztalattal és tudással rendelkezel lemezlovasként, akár oktatással is elkezdhetsz foglalkozni. A kezdők szívesen tanulnak tapasztalt DJ-ktől vagy zenei producerektől, amiért természetesen hajlandóak fizetni is. Ezt megtehted egyéni tanítással vagy online kurzusok összeállításával, amiben átadhatod a tudásodat és a tapasztalataidat. Ehhez használhatsz olyan platformokat, mint például a Udemy, a Teachable, a Youtube vagy egy saját oktatói weboldal.
Tippek az online DJ kurzusokhoz és workshopokhoz
- Törekedj a minőségi tartalomra: Mindenképpen átfogó és jól strukturált kurzusokat készíts, amelyek valóban segítenek a tanulóidnak.
- Használd ki a marketing lehetőségeket: Használd a közösségi médiát és a fizetett hirdetéseket a kurzusok népszerűsítésére.Vannak megoldások, amivel kifejezetten olyan embereket érhetsz el, akik érdeklődnek a DJ-zés iránt.
- Készíts oktatói profilt: Ha szeretnéd oktatni a DJ-zést, érdemes néhány ingyenes anyagban is bemutatnod a szakértelmedet és a tanítási stílusodat. Ehhez szükséges lehet felépítened egy oktatói profilt, amivel erősítheted a saját DJ márkádat is.

9. Lehetőségek a web3-ban
A web3, vagyis a blokklánc alapú internet új dimenziókat nyit a zenészek és a DJ-k számára. A web3 lényege, hogy úgy használd az internetet, hogy közben az adataidat és az online tevékenységeidet nem adod át közvetítő szereplők kezébe, így sokkal biztonságosabban és profitábilisabban lehetsz jelen a világhálón. A web3-ban nemcsak zenét adhatsz ki, hanem teljes ökoszisztémát építhetsz tokenek, NFT-k és decentralizált közösségi platformok segítségével. Fő előnye, hogy DJ-ként közvetlenebb kapcsolatba kerülhetsz a közönségeddel, vagy akár több jogdíj maradhat a zsebedben, hiszen nincs szükség közvetítők bevonására.
De mégis mit csinálhatsz a web3-ban?
Zenei NFT-k kiadása: Zenéket, remixeket vagy akár backstage tartalmakat értékesíthetsz digitális tulajdonként.
Közösségi tokenek: Létrehozhatsz saját rajongói tokent, amellyel exkluzív hozzáférést adhatsz például koncertekhez, albumokhoz vagy szavazásokhoz.
Decentralizált zenei platformok: Ilyen például az Audius, ahol zenét tölthetsz fel, és közvetlenül a hallgatóktól kaphatsz jutalmat.
Tippek a web3-hoz
- Kezdd el tanulni az alapokat: Nézd meg, hogyan működnek az NFT-k, a kriptotárcák és a decentralizált platformok. A tanuláshoz jó szívvel ajánlom a Vagyonépítés kriptovalutákkal című könyvemet, amiből olyan értékes tudásra tehetsz szert, amivel számos új lehetőség nyílhat meg előtted a jövőben.
- Próbálj ki egy web3 zenei platformot: Regisztrálj például az Audiusra, és kezdj el megismerkedni a web3 lehetőségeivel.
- Légy átlátható és közösségközpontú: A web3 egyik alappillére a bizalom és a közösség ereje, ami lehetővé teszi, hogy a rajongóid ne csak támogassanak, hanem aktív részesei legyenek a zenei utadnak. Légy őszinte, és figyeld, mire van szüksége a közönségednek.
Összegzés
Ahogy láthatod, a DJ-k és zenészek számára rengeteg lehetőség létezik a pénzkeresésre, a fellépésektől kezdve az online kurzusokon át a jogdíjakig. A kulcs a több lábon állás lehet, ami nem azt jelenti, hogy szétforgácsolod magad, hanem hogy tudatosan építesz többféle, egymásra épülő bevételi forrást. Ez azért is jó, mert ha az egyik éppen kevésbé működik, a többivel megtarthatod a stabilitást, ami hosszú távon biztosabbá teheti a karriered.
Próbálj ki több lehetőséget is, hogy megtaláld azokat a tevékenységeket, amelyek a leginkább passzolnak hozzád.
Sok sikert kívánok!
Ha szeretnéd, segítek a dj portfóliód elkészítésében, amivel kapcsolatban ezen az oldalon minden részletet megtalálsz. Lépj velem kapcsolatba, és dolgozzunk együtt annak érdekében, hogy a DJ karriered a következő szintre léphessen.

A DJ Portfólióról

Kormos Csaba
A DJ Portfólió számomra nem csak egy márka, hanem egy küldetés is. Sok éves zenei múlttal arra törekszem, hogy fotósként, grafikusként és webfejlesztőként segítsem DJ-k, producerek és egyéb zenei projektek karrierjét. Ha kéred, szaktudásommal elkészítem a DJ fotóid, az arculatod, a grafikai anyagaid, a weboldalad, de bármilyen zenei karrierhez tartozó kérdésekben is számíthatsz rám.
Segíts terjeszteni az információkat!
Kérlek, a lenti gombok segítségével oszd meg ezt a bejegyzést azokkal az ismerőseiddel, kollégáiddal és barátaiddal, akiket érdekelhet a DJ szakma.